6 vanliga logistikutmaningar

6 vanliga logistikutmaningar för nätbutiker

10  min lästid 13 september 2024

…och hur du kan lösa dem!

Att vara ansvarig för en webbutiks transport och logistik är inte alltid lätt. När man ska hålla koll på allt från lager- och inköpshantering till routing och transport av varor från lagret kan man snabbt tappa bort otaliga detaljer. Tillsammans kan dessa detaljer ha stor inverkan på både kundupplevelsen i din webbutik och din butiks lönsamhet, så det finns mycket att vinna på att hantera logistiken på ett bra sätt.

Här kommer en översikt över 6 vanliga logistikutmaningar för näthandel, med några tips på hur de kan lösas.

1. Optimera ditt lager för att hantera order bättre

En viktig åtgärd är att hantera de inkommande varorna från dina leverantörer. På så sätt kan du minska överlager eller, omvänt, lagerbrist.

Men det är också viktigt att hålla koll på sitt lager så att man kan hålla ett öga på vad som finns och inte finns tillgängligt. Tillgängligheten spelar en avgörande roll för den upplevelse du erbjuder dina kunder, som inte får bli besvikna när det gäller leveranstider.

Din uppgift är därför att lägga upp en vettig leveransstrategi och organisera ditt lager så att du kan hantera ditt lager på bästa möjliga sätt.

 

Lösningar att implementera

Välj en lagringsmetod som passar din verksamhet.

  • FIFO-metoden (först in, först ut), där du lagrar produkter som har funnits i lager under en längre tid så nära förpackningsområdet som möjligt, är idealisk för lättfördärvliga produkter.
  • LIFO-metoden (sist in, först ut) (motsatsen till FIFO-metoden) ger dig enkel tillgång till de senaste produkterna.
  • ABC-metoden gör att du kan optimera utrymmet efter produktomsättningen – de produkter som beställs oftast ligger närmast plockarna.

 

 

Lagerval

 

 

Implementera en märkningsmetod på lagret som tydligt identifierar varje zon. Om du t.ex. har valt ABC-metoden kan du definiera zonerna A, B och C i lagret eller märka hyllorna efter de olika produkttyper som de innehåller.

Utrusta dig med ett Warehouse Management System (WMS) för att hantera ditt lager och din inventering. Det är en programvara som gör att du kan spåra mottagande och utfärdande av lager, så att du alltid har en 360-gradersvy av vad som händer i din butik.

2. Öka hastigheten på orderberedningen

Du vet det mycket väl: Dina kunder förväntar sig snabbare och effektivare logistik, och snabba leveranser är ett absolut måste för många kunder. Dessutom står du inför konkurrerande e-handelsplattformar som i allt högre grad inför minimileveranstider, till exempel leverans inom 24 eller 48 timmar.

För dig som e-handlare innebär det inte bara att du måste välja transportörer som respekterar den här typen av tidsfrister, utan också att du måste optimera orderplockningen så att du kan packa dina produkter snabbt och effektivt.

 

Lösningar att implementera

Optimera orderhanteringsområdet och särskilt packningsstationen. Detta kommer att öka packningshastigheten, men också göra stationen mer ergonomisk för att minska belastningen på lagerpersonalen. Se till att du väljer bord med omsorg (det måste vara så ergonomiskt som möjligt) och placera de vanligaste verktygen inom räckhåll för dina medarbetare.

 

Läs vår guide till packstationen här

Välj tidsbesparande förpackningar. Förpackningar som t.ex. automatiska snabbottenlådor (som monteras automatiskt genom att trycka på sidorna) eller förpackningar med integrerat skydd kan hjälpa dig att spara dyrbara sekunder när du packar.

 

Installera packmaskiner, t.ex. pappers- eller luftkuddemaskiner. Om du regelbundet använder fyllnadsmaterial i dina försändelser kommer dessa maskiner att öka packningshastigheten och säkerställa att dina produkter skyddas. Du kan också välja bandningsmaskiner för att påskynda detta steg i packningen.

 

3. Ge en differentierande kundupplevelse

För att vinna över dina konkurrenter och behålla kunderna bör du arbeta med kundupplevelsen kring ditt varumärke. Logistik är också viktigt för ditt varumärke! Som en onlinebutik innebär detta självklart att du måste erbjuda dina kunder en sömlös shoppingupplevelse online.

 

Lösningar att implementera

Välj en transportör med fokus på kundupplevelsen. För det första måste du kunna erbjuda dina kunder en rad olika leveransalternativ. För hemleverans måste din transportör ge dina kunder verklig flexibilitet och erbjuda optimal spårning av dina försändelser.

Planera väl hur dina kunder ska packa upp dina produkter. Välj förpackningar som gör det lättare att öppna paketen. Du kan till exempel välja lådor med en självhäftande remsa i stället för tejp. Om du använder fyllnads- och skyddsemballage bör du också tänka på hur det ser ut – du kan t.ex. välja silkespapper i en färg som matchar ditt varumärke. Du bör också tänka på hur följesedeln ser ut och överväga att lägga till små överraskningar i förpackningarna för att uppnå den eftertraktade ”wow”- effekten

Silkespapper

Silkespapper i ditt varumärkes färger ger en snygg presentation av dina produkter

 

Anpassa dina förpackningar – eller skapa dem enligt dina specifikationer. Framför allt kan du lyfta fram dina varumärkesfärger på själva förpackningen (utvändigt eller invändigt) eller på förpackningens fyllning. Du kan också inkludera en slogan, en aktuell kampanj eller en QR-kod för att fortsätta kundupplevelsen online.

Egendisgnade förpackningar

Tejp med tryck är ett enkelt men effektivt sätt att göra din förpackning mer personlig. Här kan du beställa tryckt tejp i RAJA:s eget verktyg.

4. Hantera orderreturer på ett effektivt sätt

Returer är också en del av logistiken, och det sätt på vilket du hanterar returer kan vara ett verkligt försäljningsargument för dina potentiella kunder. Kunderna vill vara säkra på att de beställer rätt produkt och kan returnera den om det behövs.

Att hantera returer kan vara en svår uppgift för nätbutiker. Du måste regelbundet uppdatera lagernivåerna och se till att produkterna returneras i optimalt skick.

 

Lösningar att implementera

Ge bra information i webbutiken om vilka regler som gäller för returer. Kommunicera detta på en separat sida, men också på dina försäljningssidor. Gör returpolicyn så tydlig som möjligt, inklusive tidsfrister för när produkter måste returneras och eventuella kostnader. Om möjligt, erbjud gratis retur.

 

Välj förpackning för returen. Dessa är särskilt utformade för att skydda dina varor både under den första frakten och vid returer. Ett bra exempel är automatiska snabbottenlådor med dubbelhäftande remsa, som kan återanvändas direkt utan att man behöver leta efter andra förpackningar.

Låda för enkel retur

Lådor för enkel retur

5. Få kontroll över dina logistikkostnader

Oavsett storleken på din webbutik är det avgörande för lönsamheten att du har kontroll över logistikkostnaderna. Varje del av logistikkostnaderna kan optimeras på ett eller annat sätt.

Lösningar att implementera

Minska vikten och volymen på express- och internationella försändelser. De flesta transportörer tar ut avgifter för dessa typer av leveranser baserat på försändelsernas volymvikt. Så ta dig tid att eliminera tomma utrymmen i dina lådor genom att välja förpackningar som är så lämpliga i storlek som möjligt.

För att lära mer; läs vårt inlägg om volymvikt här.’

 

Genomför regelbundna upphandlingar för att hitta rätt transportör till rätt pris.
Upphandlingarna hjälper dig att hitta leverantörer som matchar dina och dina kunders förväntningar och hjälper dig också att minimera din budget.

Om det behövs kan du överväga att använda en e-handelsplattform för logistiken. Du kan överväga att outsourca din logistik om du behöver hantera brådskande paket, hantera säsongstoppar eller bara vill fokusera på din kärnverksamhet. Vissa plattformar kan erbjuda delade fraktkostnader, vilket gör att du kan skicka dina produkter till en lägre kostnad.

6. Implementera miljöansvarig logistik för din webbutik

Konsumenterna blir alltmer benägna att välja bort varumärken som har miljöfientliga metoder. Omvänt förblir de lojala mot varumärken som kommunicerar sina miljömässiga och sociala åtaganden – och framför allt håller fast vid dem.

Du kanske redan arbetar med dina produkters miljöansvar. Men har du tänkt på den viktiga roll som logistiken spelar i den här gröna bilden?

 

Lösningar att implementera

Välj miljöansvariga förpackningar till din webbutik.

Vi rekommenderar att du tar en titt på RAJA:s 5 förpackningsprinciper. Här kan du hitta inspiration för att hitta förpackningar som är bättre för miljön.

De 5 förpackningsprinciperna är att:

  • Reducera: Du kan minska förbrukningen av förpackningar genom att hålla förpackningens vikt och volym till det minimum som krävs för att ge ett bra produktskydd. Du kan t.ex. använda förpackningar med integrerat skydd, som vadderade papperskuvert.
  • Återanvänd: RAJA erbjuder flera typer av förpackningar som är utformade för att enkelt kunna återanvändas. Exempel på detta är returemballage, återanvändbara plastpallar eller stapelbara plastlådor istället för pappkartonger vid förvaring.
  • Ersätt: För att skydda miljön måste vi ersätta förpackningar som inte är återvinningsbara eller har en hög miljöpåverkan med miljövänliga alternativ. Det finns många innovativa nya produkter att välja mellan, t.ex. bubbelplast av papper eller något så enkelt som packtejp av papper.
  • Förnya: Att använda biobaserade förpackningar tillverkade av förnybara naturmaterial bidrar till att minska vår påverkan på miljön.
  • Återvinn: För att gå mot en cirkulär ekonomi som minimerar avfallet och tar tillvara på resurserna måste vi utveckla vår återvinning så att förpackningarna får ett andra liv. Här kan RAJA erbjuda ett brett utbud av förpackningar tillverkade av återvunnet material, till exempel e-handelspåsar tillverkade av återvunnen plast.

Om du införlivar alla dessa metoder är du redo att implementera en mer lönsam, effektiv och ansvarsfull logistik i din webbutik.

Ämnen