E-handlarens guide till Black Friday 2021

7  min lästid14 oktober 2021

Black Friday markerar startskottet för julhandeln, och redan nu börjar många konsumenter sin research inför shoppingdagen. Som e-handlare har du säkert redan märkt att förberedelserna startar tidigare varje år – särskilt när det kommer till emballage. Vi guidar dig till årets Black Friday, så att du kan förbereda dig på ett optimalt sätt.

Måste mitt företag vara med på Black Friday?

Inom fenomenet Black Friday har flera underliggande trender utvecklats. Det började med Cyber Monday vilket förlängde dagen till en helg, nu börjar också termen Black Week få mer och mer fäste. Ibland verkar det som att Black Friday bara blir mer och mer utbrett och extremt.

Men alla är inte med på tanken att shoppingdagen ska förlängas och intensifieras. Det finns en oro kring att rea-hetsen leder till överkonsumption – något som självklart har en negativ påverkan på miljön. Som motreaktion till Black Friday har därför Green Friday etablerats. Magasinet Bustle beskriver Green Friday som en ’anti-Black Friday movement’:

Green Friday challenges consumers to not rush to the shops and instead choose to shop sustainable brands or not shop at all.

Bustle – What is Green Friday?

Svaret är alltså nej, du måste inte vara med på Black Friday. Det är helt upp till dig hur du vill använda dagen. Du kan skapa dina egna regler!

Förra året körde vi på RAJA till exempel en kombination av Black Friday och Green Friday. Vi kallade vår kampanj för Green RAJA-Days, och den innebar att vi erbjöd rabatt på vårt sortiment av utvalda miljövänliga partnerprodukter. För varje såld partnerprodukt så donerar vi 10 kr till åtgärdsprogrammet Kvinnor och miljö, en välgörenhet som stöttar 6 projekt i världen med fokus på miljö och kvinnors rätt. Detta är ett projekt vi stöttar året runt, men genom att erbjuda rabatt på detta sortiment över Black Friday så gav vi ett extra incitament till våra kunder som vill att deras val av emballage ska gynna både miljön och solidaritet. Win win, helt enkelt.

Åtgärdsprogrammet Kvinnor och miljö

Råvarubrist och Corona påverkar årets Black Friday

Att det pågår en allvarlig resursbrist i världen är något som är svårt att undgå. Brist på råvaror som plast och trä påverkar efterfrågan vilket i sin tur leder till prisökningar, och i värsta fall kan du inte ens få tag på de råvaror du vill ha. Vad detta innebär för dig som e-handlare är att du behöver ha en ännu bättre framförhållning samt en villighet att överväga alternativa lösningar när det kommer till emballage för dina produkter. Ta fram en prognos på hur många varor ni kommer sälja, och var ute i god tid med att beställa det emballage ni behöver.

Glöm inte heller att förra årets försäljning under högsäsong hade en ovanligt stor viktning mot e-handel, på grund av det stadie av Corona-pandemin vi befann oss i. Om de senaste veckornas positiva trend gällande minskad smittspridning håller i sig så kommer förmodligen en ansenlig del av köpen förflyttas till butik i år.

Behöver du rådgivning kring allt detta är du välkommen att kontakta oss på RAJA, så hjälper vi dig navigera. Som experter inom emballage är vi vana vid att ta fram lösningsförslag utifrån våra kunders unika förutsättningar och utmaningar. Du når vår support på telefon 010 – 33 08 200 eller mejl info@rajapack.se, vi finns tillgängliga på helgfria vardagar kl 07:30-17:00.

Kontakta oss för rådgivning kring emballage

Utmärk dig med paketering

Uppmärksamhet är valuta i dagens samhälle, och man pratar ständigt om att ”stå ut i bruset”. Detta är extra viktigt under Black Friday när alla fightas om konsumentens uppmärksamhet. Vi avslutar därmed denna guide med två snabba tips på hur du kan utmärka dig mot dina konkurrenter gällande paketering.

2. Tänk på miljön vid val av emballage

Stick ut genom att visa att du bryr dig om miljön. En liten vara i ett stort paket fyllt med fyllnadsmaterial ger ett dåligt första intryck till din kund. Det ses som en onödig belastning på miljön att skicka varor med mycket luft i paketen, eftersom paketen tar upp onödigt mycket plats i leveransen. Lär dig mer om volymvikt i vårt blogginlägg, och se till att använda rätt storlek på dina kartonger.

Använder du dig av mycket plast i din förpackningsprocess? I de flesta fall är pappersmaterial bättre för miljön eftersom det bryts ner naturligt i miljön. Utforska gärna RAJAs stora utbud av miljövänligt emballage. En bonus med miljövänligt emballage är att det ger en tydlig signal till din kund om att du bryr dig om miljön. Papperstejp är ett perfekt exempel. Det fäster lika bra som packtejp av plast, det ger dina paket en naturlig look och det underlättar för dina miljömedvetna kunder då tejpen inte behöver separeras från kartongen vid återvinning.

Våra miljövänliga produkter är märkta med denna symbol.

Läs också: Så byter du ut 3 vanliga emballageprodukter mot ett miljövänligt alternativ

3. Emballage med eget tryck

Visste du att vi erbjuder specialanpassat emballage? Genom att använda kartonger eller e-handelspåsar med ditt företags logga och grafiska profil ger du dina försändelser en professionell look, du ökar igenkännandet och stärker ert varumärke. Skicka din förfrågan idag, så inleder vi en dialog där vi är med steg för steg i processen.

Lägg märke till att emballage med eget tryck kan vara kostsamt för mindre företag eftersom kostnaden per förpackning blir lägre ju högre volymer du beställer. I stället för att specialtrycka hela lådor eller påsar är det mer ekonomiskt att specialtrycka packtejp, som du sedan kan använda för att sätta en personlig prägel på dina paket. Testa gärna vårt verktyg Rajaprint där du kan designa din egen packtejp. Notera att leveranstiderna just nu är väldigt långa på grund av råvarubrist.

Packtejp med eget tryck

Behöver du hjälp med att välja rätt emballage?

RAJA är experter på allt inom emballage – från kartonger och packtejp till sträckfilm och förpackningsmaskiner. Kontakta oss gärna för tips och rådgivning kring vilka förpackningslösningar som passar bäst för dig och din verksamhet. Numret är 010 – 33 08 200 och vi har öppet vardagar 07:30-17:00.

Håll kontakten med oss

    Ämnen