Om fenomenet Unboxing på YouTube

9  min lästid 11 november 2020

Artikeln uppdaterades senast 21:a juli 2022.

Unboxing: Att tänka utanför lådan

Legenden om Pandoras ask är ett klassiskt exempel på hur människor fascineras av det okända. Nyfikenhet ligger helt enkelt i vår natur. Unboxing-trenden som sveper över Youtube är ett resultat av just den nyfikenheten. Unboxing, på svenska ”uppackning”, innebär att en person dokumenterar uppackning och första intryck av en ny produkt. Man kan säga att det är som en slags videorecension. 

Men varför titta på någon du inte känner som öppnar ett paket med något du inte äger? För att ta reda på det har vi på RAJA undersökt trenden i flera olika segment samt frågat två influencers och en psykolog om varför de tror att denna trend fått en så pass universell spridning.

Den psykologiska aspekten bakom unboxing

Varför vi tycker så mycket om uppackningsvideos kan delvis förklaras av vår förmåga till empati. Människor har förmågan att sätta sig in i andra människors situationer och känslor.

Redan år 1992 identifierade forskning något som kallas ”förväntningskretsar”, som aktiveras i våra hjärnor när vi tittar på när en främmande människa packar upp något. Sedan dess har flera studier genomförts som har verifierat förekomsten av det som kallats ”spegelneuronsystemet”. Dessa neuroner aktiveras inte bara när vi utför en handling själva, men också när vi ser någon annan utföra den åtgärden.

Den universella fascinationen med unboxing-videos förklaras genom att när vi tittar på när någon annan öppnar en förpackning, fungerar vår hjärna som om vi är den som utför handlingen. Vi pratade med psykologen Diana Parkinson, som beskrev unboxing som följande:

”… det finns ingen materiell belöning, endast övergående visuell belöning. Populariteten av unboxing-videos är förvånande, och jag kan inte tänka mig något annat som kan jämföras med det.”

När kom den första unboxing-videon?

Följande video, uppladdad under 2006, var kanske världens första unboxing-video: Unbox.IT : Unboxing Ceremony of Nokia E61. Sedan dess har unboxing tagit YouTube med storm. 2014 gav en YouTube-sökning på termen ”unboxing” mer än 20 miljoner sökresultat, och år 2021 fick samma sökning mer än 120 miljoner resultat. 

Trenden täcker in allt från leksaker till lyxartiklar och tekniska prylar. Om en produkt finns tillgänglig att köpa är chansen stor att det finns en unboxing-video om den.

Störst på Youtube inom unboxing

Det finns många framgångsrika youtubekanaler som är helt dedikerade till unboxing. Det är också vanligt med kanaler som mixar sitt innehåll med unboxing-videos och andra typer av innehåll. För segmentet teknik, som är det första många tänker på när man nämner unboxing, kan du kolla in Unbox Therapy (18 miljoner prenumeranter), Marques Brownlee (16 miljoner prenumeranter) och iJustine (7 miljoner prenumeranter). Är du ute efter svenska videos inom teknik kan du till exempel kolla in Feber (6 000 prenumeranter) och Inet (65 000 prenumeranter).

Bild: Lewis Hilsenteger (Unbox Therapy) i full färd med att packa upp en ny iPhone.

Unboxing som underhållning för barn

Unboxing är också oerhört stort inom leksaker. För segmentet leksaker är de populäraste kanalerna förmodligen Vlad and Niki (84 miljoner prenumeranter), Ryan’s World (33 miljoner prenumeranter) och FunToys Collector Disney Toys Review (11 miljoner prenumeranter). Vissa av filmerna inom leksakssegmentet drar in så svindlande mycket som över 500 miljoner visningar. 

Bildkälla: Getty. Unboxing-videos med leksaker är populärt som underhållning.

Vi frågade den populära förälderbloggaren Rachel, som skriver bloggen Coffee, Cake, Kids, om varför hon tror att hennes barn tycker om att kolla på unboxing-videos så mycket:

”Jag tror att det är för att varje video innehåller en överraskning. Filmerna är anpassade för barnens naturliga nyfikenhet för att se vad som finns i lådan – barnen älskar att titta i påsarna när jag kommer hem från snabbköpet. De väldigt få videos jag har tittat på är alla väldigt ljusa och färgglada, vilket givetvis lockar unga barn.”

Rachel nämner också hur unboxing-videos är perfekta för att hålla barnen underhållna:

”De är relativt lätta att hitta, i allmänhet säkra för barn att titta på och när du behöver fem minuter för att gå och göra middagen så är de perfekta för att hålla dem roade.”

Unboxing som produktresearch och inspiration

För att dyka djupare in i ämnet frågade vi vloggaren Chase Aimee, som har 255 000 prenumeranter på sin youtubekanal, vad hon tyckte om unboxing-videos. Hos henne ligger intresset i att hitta nya intressanta produkter att shoppa:

”Det som lockar med unboxing är att se en väska som jag kan vara intresserad av och uppleva uppackningen tillsammans med personen som packar upp den. […] Det hjälper mig att fatta mer informerade köpbeslut och det är också lika spännande att se någonting vackert oöppnat. Lyxiga designhus spenderar en förmögenhet på förpackningen, så det är en del av upplevelsen.”

Den viktiga premiumkänslan

Lyxprodukter är ett populärt segment inom unboxing. Exklusiva varumärken som till exempel Chanel investerar i högkvalitativa förpackningar. Det är viktigt att kunderna får en ”premium-känsla” första gången de tar upp sin nya produkt. Oavsett om förpackningen öppnas privat eller delas med miljontals andra på webben.

För en riktigt bra unboxing-upplevelse behöver förpackningen inte bara se attraktiv ut, den ska också kännas behaglig. Känslan av satinband, det tillfredställande ljudet av flikar som öppnas och skrynklet av inslagspappret när paketet öppnas är bara några saker som har en omedelbar effekt på betraktaren. Vi frågade Chase Aimee om hur viktigt det är med en produkts förpackning:

”Jag tycker att det spelar roll. Jag har haft väldigt dyra väskor som levererats till mig i en enkel förpackning! Om objektet är förpackat vackert, så gör det verkligen en inverkan – det bidrar till hela upplevelsen och kan göra en ännu mer exalterad. Den bästa förpackningen är omtänksam, praktisk och återvinningsbar! Om det finns ett spår av lyx, då är det ännu bättre.”

Bild: Chase Amie öppnar ett lyxpaket med nya högklackade skor.

För er som säljer lite mer exklusiva varor i litet format har vi på RAJA ett antal presentförpackningar i olika former och storlekar som kan höja känslan av exklusivitet jämfört med standardförpackningar. Ni kan också kontakta oss direkt för att få hjälp med att anpassa er förpackning så att den kommunicerar ert varumärke på bästa sätt. Ett billigt alternativ för företag som vill anpassa sina förpackningar är att designa sin egen packtejp.

Unboxing som marknadsföring

Varumärken som PlayStation har även i Sverige börjat förstå kraften i unboxing-trenden på YouTube. I november 2020 publicerade den populära youtube-trion JLC (700 000 prenumeranter) en unboxing-video där de packar upp nya Playstation 5 – den fick över 300 000 visningar, hela 100 000 visningar på första dagen. Ett företag som PlayStation inser säkerligen att varje visning representerar en eventuell kund – detta är därför ett utmärkt exempel på marknadsföring som når rätt målgrupp. Förutom att JLC’s egna prenumeranter blir påminda om PlayStation som varumärke, så får de som är intresserade också lära sig mer om den nya konsolen samt uppleva den för första gången genom JLC’s ögon. Den ständigt växande betydelsen av kundrecensioner online sammantaget med vikten av influencers som varumärkesförespråkare, är något som företag inte längre kan ignorera.

Ett annat unboxing-exempel från Sverige är Margareta Grääs säsongsbetonade videoserie där hon packar upp adventskalendrar med smink- och hudvårdstema. Margareta har idag 87 000 prenumeranter på sin youtubekanal. I en sammanfattning av förra årets videos förklarar hon:

Sedan sista augusti har jag öppnat adventskalendrar på min youtubekanal för att hjälpa er bestämma vad som är prisvärt, vad som är roligt att ge bort, vad som är värt att köpa.. You name it!

Bild: Margareta Grääs med sina 108 beauty-adventskalendrar.

Totalt har hon laddat upp över 250 (!) videos med detta tema över åren, och förra året blev det 108 videos! Företagen och varumärkena som släppt adventskalendern i fråga får fri marknadsföring (ibland har de stått för kostnaden för kalendern) och Margareta har haft länksamarbeten så att hon får en viss andel av de köp som videon bidragit till. Dessutom har hon anordnat tävlingar och giveaways så att även tittarna haft en chans att vinna en kalender. Win win för alla parter, helt enkelt.

Behöver du hjälp med ditt företags förpackningslösningar?

RAJA är specialister på förpackningar och emballage. På vår webbplats hittar du allt du behöver inom emballage,  från lådor och kartonger till fyllnads- och skyddsmaterial, med mera. Du kan självklart även beställa vår senaste produktkatalog helt gratis. 

Eftersom många av våra kunder verkar inom e-handel har vi samlat emballage för e-handel på en sida. Tips: lådor med skyddsfilm används ofta för små tekniska prylar och ger en extra premiumkänsla. Vi har också en avdelning för presentförpackningar för att förbättra dina kunders unboxing-upplevelse ytterligare.

Håll kontakten med oss

Ämnen