Share

Uppackning: Att tänka utanför lådan

Sedan den legendariska Pandora gav sig i frestelse och öppnade lådan har människor fascinerats av det okända. Nyfikenhet ligger i vår natur, vi söker kunskap. Ett fenomen som verkar tillfredsställa vår nyfikna natur är uppackningstrenden som sveper över YouTube. Det är en process där det gäller att visa en helt ny produkt som öppnas på video. Det låter enkelt, kanske till och med lite vardagligt, men det stora intresset och hur det sprids runt om i världen är fascinerande. Processen löper över alla åldersgrupper och alla kulturer. Men varför titta på någon du inte känner som öppnar något du inte äger? För att ta reda på detta, har vi samlat statistik, tittat på vetenskapen och frågat experter på deras område, varför de tycker att denna trend har en så universell spridning.

Hur populärt är uppackning?

Den första igenkännliga uppackning-videon laddades upp under 2006 och titeln var ”Unboxing Ceremony av Nokia E61.” Sedan dess har unboxing, som det heter på engelska, tagit YouTube med storm. Produkterna täcker allt från vanliga tekniska prylar till lyxkläder. Faktum är att om en produkt är tillgänglig att köpa, är det mer än troligt att en unboxing-video finns tillgängligt för produkten. 2014 gav en YouTube-sökning på termen ”unboxing” mer än 20 miljoner sökresultat. I skrivande stund fick exakt samma sökning mer än 120 miljoner resultat. Den högst betalda på YouTube är ägare till en kanal dedikerad till unboxing av Disney leksaker. DC Toys Collector beräknas ha tjänat 4,9 miljoner dollar 2014 och har absolut ingen anknytning till Disney. En annan populär YouTube-kanalen tillhör FunToyzCollector som gör unboxing-videos som har över 11,6 miljarder visningar. Kanalens mest populära video har svimlande 499 514 445 visningar, vilket gör att den hamnar på nummer 155 på listan över de flesta tittade YouTube-videos någonsin. Unbox Therapy är en YouTube-kanal som drivs av kanadensaren Lewis Hilsenteger, som tjänar $3.4 miljoner per år bara från YouTube-annonser. Utöver det tjänar han även en okänd summa pengar på att nämna företag i sina videos.

Varför är uppackning så populärt?

Varför vi tycker så mycket om uppackning-videos kan delvis förklaras av vår förmåga till empati. Människor har förmågan att sätta sig in i andra människors situationer och känslor. Forskning har identifierat svar i hjärnan som kallas ”förväntningskretsar” och det är dessa som börjar elda i våra hjärnor när vi tittar på när en främmande människa packar upp något. Denna upptäckt gjordes efter en olycka år 1992. Sedan dess har flera studier genomförts på olika laboratorier som har verifierat förekomsten av det som kallats ”spegelneuronsystemet”. Dessa neuroner aktiveras inte bara när vi utför en handling själva, men också när vi ser någon annan utföra den åtgärden. Den universella fascinationen med unboxing-videos förklaras genom att när vi tittar på när någon annan försiktigt öppnar presentförpackningen, fungerar vår hjärna som om vi är den som utför handlingen. Vi pratade med psykologen Diana Parkinson, som beskrev unboxing för oss som

det finns ingen materiell belöning, endast övergående visuell belöning. Populariteten av unboxing-videos är förvånande, och jag kan inte tänka på något jämförbart.

Källa: Unbox therapy

Uppackning som underhållning

För att dyka djupare in i ämnet frågade vi vloggerskan Chase Aimee vad hon tyckte om unboxing-videos. Hos henne ligger intresset i att hitta något hon kan köpa;

Efterfrågan ligger i att se en väska som jag kan vara intresserad av och uppleva uppackningen tillsammans med individen som packar upp varan. Vanligtvis finns det en historia som kommer med den (hur personen bestämde sig för väskan osv). Det hjälper mig att fatta mer informerade köpbeslut och är också lika spännande att se någonting vackert oöppnat, lyxiga designhus spenderar en förmögenhet på förpackningen, så det är en del av upplevelsen.
Vi frågade också den populära förälderbloggaren Rachel, som skriver bloggen ”Kaffe, tårta, barn”, om varför hon anser att hennes barn tycker om att kolla på unboxing-videos så mycket;

Jag tror att det är för varje gång är det en överraskning. De är anpassade till barnets naturliga nyfikenhet för att se vad som finns i lådan – barnen älskar att titta i påsarna när jag kommer hem från snabbköpet. De väldigt få videos jag har tittat på är alla väldigt ljusa och färgglada, vilket givetvis lockar unga barn.
Rachel nämner också hur unboxing-videos är perfekta för att hålla barnen underhållna;

De är relativt lätta att hitta, i allmänhet säkra för barn att titta på och när du behöver fem minuter för att gå och göra middagen, är de perfekta för att hålla dem roade.

Förpackningen är lika viktig som produkten

Förpackningen medför en känsla av empati när det gäller tittandet på unboxing-videos. Som tidigare nämnts visar forskningen på att vi får en liknande upplevelse när vi ser någon annan försiktigt packa upp ett paket, som om vi själva gjorde det. Denna erfarenhet kan kapitaliseras genom varumärken med smart användning av presentförpackningar. En av de mest populära genrerna av unboxing-videos är ”lyxprodukter”. Exklusiva varumärken, som Chanel, investerar i högkvalitativa förpackningar eftersom de inser att öppningen är lika viktig som det slutliga avslöjandet av produkten. Oavsett om objektet öppnas privat eller delas med miljarder på webben. För en verklig unboxing-upplevelse behöver förpackningen inte bara se attraktiv ut, den ska också kännas och låta trevlig också. Känslan av satinband, det snygga ljudet av flikar som öppnas och skrynklet av inslagspappret när paketet öppnas är bara några saker som har en omedelbar effekt på betraktaren. Denna idé diskuteras i New York Times bästsäljare Buyology: How everything we believe about why we buy is wrong, författad av Martin Lindström. Där diskuteras många undermedvetna effekter som äger rum under ett köp. Lindström kommenterar att varumärken ska göra förpackningen av sina produkter lika intressant som föremålet. Unboxing-vloggerskan Chase Aimee backade upp detta. Vi frågade henne om förpackningen av en vara var viktig;

Jag tycker att det spelar roll. Jag har haft väldigt dyra väskor som levererats till mig i en enkel förpackning! Om objektet är förpackat vackert, så gör det verkligen en inverkan – det bidrar till hela upplevelsen och kan göra en ännu mer upphetsad. Den bästa förpackningen är omtänksam, praktisk och återvinningsbar! Om det finns ett spår av lyx, då är det ännu bättre.
Rachel, vår föräldrabloggare, anser att förpackningen också är en viktig faktor för barn;

Vi får många paket och leveranser, och barnen är så glada över att få öppna paketet och se vad som döljer sig där inne. Vi får en box med matleverans, och de blir galna varje månad för att hjälpa mig att öppna den! Det är ett löfte om något spännande inuti, speciellt om det är okänt!
För er som säljer lite mer exklusiva varor i litet format har vi på RAJA ett antal presentförpackningar i olika former och storlekar som kan höja känslan av exklusivitet jämfört med standardförpackningar.

Källa: Unbox therapy

Uppackning som marknadsföring

För varumärken är denna trend dubbelt så viktig, och det finns redan ett antal märken som arbetar med detta. Varumärken, som Disney, börjar förstå kraften i dessa videoklipp. Disney höll nyligen en 18-timmars live uppackningsmaraton på YouTube som kulminerade i utgåvan av sitt nya sortiment av Star Wars-leksaker. Denna maratonkampanj skapade en storm på sociala medier och det är förmodligen inte den sista uppackningen i liknande kategori. Dessa videoklipp får miljontals eller ibland miljarder visningar, varumärken bör se dessa tittare som deras potentiella kunder. Psykologen Diana Parkinson erkänner vikten av unboxing-videos för varumärken

Det är den bästa och billigaste annonsformen någonsin! Dessa videoklipp gör oss dumma och önskar vad som kanske inte är möjligt.
Betydelsen av att ladda upp videofilmer för varumärken är av lika värde som för marknadsföring av mjölk. Den ständigt växande populariteten hos online kundrecensioner och vikten av influencers, som varumärkesförespråkare, är något som företag inte längre kan ignorera. En studie utförd i USA fann att 61% av internetanvändarna läste kundrecensionerna online innan de bestämde sig för att köpa. Kundrecensioner är tydligt inflytelserika mot potentiella kunder. Unboxing-videos – som i huvudsak är kundrecensioner i ett visuellt format – erbjuder en opartisk uppfattning och äkthetselement till de presenterade produkterna, vilket i sin tur kan leda till ökad försäljning.
Share
Kategorier: E-handel och logistikRåd & tips

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv en kommentar

Fyll i det här fältet