RAJA-gruppens historia

Sedan starten i 1954 har RAJAPACK utvecklats till att bli ledande i Europa inom förpackningar. Från ett familjeföretag till en europeisk koncern med en historia som präglas av innovation, tillväxt och ett starkt engagemang för sina kunder. Upptäck koncernens historia och utveckling här, årtionde för årtionde.

Scopri la storia del Gruppo RAJA

Upptäck RAJA-koncernens historia

 

50-talet… Entreprenörsandan

 

Cartons RAJA födelse

Den 10 juli 1954 skapar Rachel Marcovici, tillsammans med Janine Rocher, ett företag för distribution av återanvända kartonger. Förnamnen på de två grundarna, Rachel och Janine, kombineras för att bilda namnet RAJA. Janine lämnar dock företaget året efter. Deras kunder är små företag i Paris som letar efter billiga kartonger som är tillgängliga i små mängder. Det unga företaget är lokaliserat på nummer 9 rue de Monte-Cristo i Paris 20:e arrondissement i en lokal på 250 m² fördelat på två våningar. Madame Marco letar upp och köper begagnade kartonger i bra skick från handlare som inte längre behöver dem och från de återvinnare som finns av använda kartonger. ”Min mamma var en modern och djärv kvinna, att på den tiden skapa sitt eget företag, var en verklig utopi! Hon visste, att själv ha möjlighet att försörja sig, var nyckeln till en kvinnas självständighet.” Danièle Kapel-Marcovici

1954
 
 
Cartons RAJA födelse
Maurice Marcovici ansluter sig till företaget.

Maurice Marcovici, Rachels make, ansluter sig till RAJA. Han ansvarar för ledning och administration. "Min far lämnade aldrig kontoret och min mor lämnade aldrig fältet." Danièle Kapel-Marcovici

1956
 
 
Maurice Marcovici ansluter sig till företaget.
Starten på en framgångssaga

Tack vare sitt koncept och den energiska ledningen blir RAJA snabbt en framgång i Paris-regionen. Utbudet av återanvända kartonger kompletteras snart med kraftpapper, wellpapp, gummerad tejp och nytillverkade kartonger.

1956
 
 
Starten på en framgångssaga

På slutet av 50-talet har Cartons RAJA 10 anställda och omsättningen når en miljon francs. (150 000 euro)

60-talet… Produktinnovation och tillväxt

 

Danièle Marcovici ansluter sig till Cartons RAJA.

Danièle Marcovici ansluter sig till Cartons RAJA. Danièle, dotter till grundaren Rachel är bara 16 år när hon börjar på Carton RAJA. Genom kontakt med kunderna lär hon sig grunderna i handel: förtroenderelationer, lyssna på kundens behov, kvalitet på service och produkter. "I nästan 10 år besökte jag företag runt om i Paris för att ge råd och erbjuda dem förpackningar som bäst passade deras verksamhet. Det var en utmärkt skola!" Danièle Kapel-Marcovici

1962
 
 
Danièle Marcovici ansluter sig till Cartons RAJA.
Innovativa produkter och kommunikation

Alltid på jakt efter nyheter får Madame Marco ensamrätt för Frankrike av den vadderade påsen Jiffy, tillverkad i Tyskland. Hon lanserar sina första utskick, en mycket innovativ försäljningsmetod på den tiden, för att göra sina produkter kända över hela Frankrike. Lansering sker av en serie "postlådor" med namnet RAJAPOST och en serie bokomslag kallad RAJABOOK . De är de första i en mycket lång serie produkter under varumärket RAJA

1965
 
 
Innovativa produkter och kommunikation
Cartons RAJA flyttar till Belleville

Företaget har vuxit och behöver mer utrymme. Cartons RAJA flyttar till rue Rampal i stadsdelen Belleville. Detta kommer att bli RAJAs huvudkontor i nästan 30 år. RAJA hade då 30 anställda.

1968
 
 
Cartons RAJA flyttar till Belleville

 

70-talet... Förpackningar: en blomstrande marknad!

Utvecklingen av plastmaterial revolutionerar förpackningsvärlden. Företaget utvidgar sitt produktutbud med packtejp, bubbelplast, flo-pak och annat, för att möta sina kunders behov.

Exklusivt hos RAJA

En exklusiv lansering sker av det första självhäftande packsedelskuveret RAJALIST

1970
 
 
Exklusivt hos RAJAPACK
Mässor

Försäljningsteamet deltar i ett antal fackmässor för att marknadsföra sina produkter.

1973
 
 
Mässor
Skapande av den första RAJA-katalogen

Danièle Kapel-Marcovici lanserar den första katalogen för att stödja försäljningsarbetet ute på fältet. Katalogen, i svartvitt, består av 24 sidor, 365 produkter och distribueras i 10 000 exemplar. Företaget antar också en ny grafisk identitet som moderniserar företagets image

1975
 
 
Skapande av den
första RAJA-katalogen
Ett nytt lager säkerställer tillgängligheten av hela utbudet.

Maurice Marco förvärvar en tomt i det nya industriområdet Gonesse i regionen Paris och låter bygga ett lager på 2 000 m2, invigt år 1978. Efter en brand 1982 som förstör en del av byggnaden, utökas lagret flera gånger för att slutligen nå 15 000 m2. Lagret säkerställer tillgänglighet av alla produkter i lager!

1977
 
 
Ett nytt lager säkerställer tillgängligheten av hela utbudet.
RAJA´s första "förpacknings-Oscar"

1978 vann RAJA´s skumfoliekuvert RAJAMOUSSE en "förpacknings-Oscar"!

1978
 
 
RAJA´s första

 

80-talet… Postorderförsäljning, en tillväxtaccelerator!

 

Danièle Kapel-Marcovici tar över som VD för Cartons RAJA.

Företaget genererar då en omsättning på 54 miljoner francs (8 miljoner euro) och har 50 anställda. Hon erkänns tidigt som en dynamisk och innovativ ledare genom sin fokus på kvaliteten på produkterna och snabbheten i företagets tjänster. Den nya VD:n driver en ny försäljningsstrategi genom att lansera försäljning via katalog och har målet att erövra den nationella marknaden. “Mitt mål var att erövra nya kunder samtidigt som jag behöll företagets grundläggande principer: kvalitet på produkter, tillgänglighet på lager och exceptionell service.” Danièle Kapel-Marcovici

1982
 
 
Danièle Kapel-Marcovici tar över
som VD för Cartons RAJA.
Katalogernas omslag antar en tydligt avvikande stil!

Teman för kataloger: “Prisrevolutionen” “Friheten att välja” “Alla förpackningar på 48 timmar… Uppdraget utfört!”

1983
 
 
Katalogernas omslag antar en tydligt avvikande stil!
Ännu en förpacknings-Oscar

Denna gång för DISTRIBUL - en innovativ dispenserförpackning med bubbelplast

1986
 
 
Ännu en förpacknings-Oscar
Tjänster i framkant

Den unga ledaren strukturerar upp företagets organisation och inför en ny företagskultur. Distributionscentret i Gonesse utökas successivt för att kunna bredda utbudet av produkter tillgängliga på lager. Beställningar levereras på 24 timmar i Parisregionen och inom 48 timmar i provinserna, en pionjär på marknaden! RAJA etablerar sig i slutet av 1980-talet som den franska marknadens ledande distributör av förpackningar

1989
 
 
Tjänster i framkant

Katalogen erbjuder 1 000 referenser och omsättningen uppgår till 100 miljoner francs. (15 miljoner euro)

90-talet… Erövrar Europa

RAJA etablerar sig mycket snabbt på de viktigaste europeiska marknaderna.

Cartons RAJA blir RAJA

Sedan företagets grundande har många olika förpackningar lagts till kartongerna. Katalogen erbjuder nu 1 500 produkter i lager. Städ- och hygienartiklar samt mindre utrustning för lager och förvaring kompletterar sortimentet. Namnbytet åtföljs av en ny grafisk identitet som uttrycker företagets ledarskap och dynamik.

1990
 
 
Cartons RAJA blir RAJA
En företagsmodell som tydligt fokuserar på sociala aspekter.

Efter inrättandet av företagskommitén i 1982 undertecknades nu det första avtalet om vinstdelning som syftade till att göra de anställda delaktiga i företagets goda resultat och uppmuntra till kollektiva prestationer.

1991
 
 
En företagsmodell som tydligt fokuserar på sociala aspekter.
Maskin för fyllnad och skydd vinner ännu en "förpacknings-Oscar"

RAJA lanserar exklusivt i Frankrike ett innovativt pappersförpackningssystem, Padpak, som belönas med en Oscar inom förpackningsbranschen.

1992
 
 
Maskin för fyllnad och skydd vinner ännu en
Redan 40 år!

1994 firar RAJA 40 år av utveckling i Frankrike och utformar sin europeiska strategi.

1994
 
 
Redan 40 år!
RAJA gör sitt första förvärv: företaget BINPAC i Belgien

Det lilla förpackningsföretaget som har en omsättning på 20 miljoner franc och sysselsätter 15 personer, kommer att omvandlas till ett katalogförsäljningsföretag baserat på modellen från RAJA France. År 1999 byggs ett nytt distributionscenter i Tongres, nära den nederländska gränsen. Idag är RAJAPACK Belgien ledande på sin marknad och levererar till kunder i 7 länder från sitt 68 000 m2 stora förpackningsdistributionscenter, det största i Europa!

1994
 
 
RAJAPACK gör sitt första förvärv: företaget BINPAC i Belgien
En ny plats: ett strategiskt beslut för att förbereda framtiden

År 1995 beslutar Danièle Kapel-Marcovici att förvärva en ny plats i Paris Nord 2, Business Park, nära Roissy. Kontorsbyggnaden renoveras och lagret utökas med 20 000 m2 för att samla alla team från det parisiska huvudkontoret och logistiken från Gonesse. Den nya distributionscentralen på 43 000 m2 möjliggör leveranser över hela Frankrike, utvidgar utbudet och dubblar antalet tillgängliga produktreferenser i lager. Sedan dess har Paris Nord 2-platsen blivit det europeiska huvudkontoret för RAJA Group.

1997
 
 
En ny plats: ett strategiskt beslut
för att förbereda framtiden
Expansion i Nederländerna

Efter sina första framgångar i Belgien etablerar sig Binpac snabbt i Nederländerna med ett säljteam i Breda och skapar sin första katalog i valutan floriner.

1997
 
 
Expansion i Nederländerna
Förvärv av Aid-Pack i Storbritannien

RAJAPACK korsar Engelska kanalen genom förvärvet av en förpackningsdistributör som erbjuder 1 500 produkter tillgängliga från lager och betjänar 10 000 kunder. Idag levererar RAJAPACK UK sina 5 000 produkter från sitt 20 000 m2 distributionscenter i Milton Keynes

1998
 
 
Förvärv av Aid-Pack i Storbritannien
RAJAPACK erhåller ISO 9002- kvalitetscertifiering

I 2003 blir RAJAPACK certifierat enligt ISO 9001, följt av ISO 14001 i 2011.

1998
 
 
RAJAPACK erhåller ISO 9002-
kvalitetscertifiering
Lansering av RAJAPACK i Tyskland

För att betjäna den största europeiska marknaden lanserar RAJAPACK sin verksamhet nära Stuttgart, öppnar ett kundrelationcenter och lanserar sin katalog med ett utbud av 1 200 produkter. Året därpå skapar RAJAPACK Tyskland, liksom de andra företagen i gruppen, sin webbplats.

1999
 
 
Lansering av RAJAPACK i Tyskland

På 10 år har företaget ökat sin omsättning 5 gånger. Det har nu 220 medarbetare.

2000-talet… Från katalogförsäljning till e-handel

Den europeiska tillväxten accelerar med nya filialer i Frankrike och förvärv av specialiserade distributörer.

RAJA lanserar försäljning online

Med ett sortiment på 6 000 produkter är RAJA en pionjär inom digital marknadsföring av B2B-distribution och det första företaget som säljer förpackningar online! "Vi var redan specialister på försäljning via katalog, telefon och på fältet. Genom att lägga till webbkanalen har vi blivit en fullfjädrad multikanaldistributör. Ett nytt praktiskt och snabbt sätt för våra kunder att upptäcka utbudet och lägga sina beställningar." Danièle Kapel-Marcovici

2000
 
 
RAJAPACK lanserar försäljning online
Alltid fler innovationer!

RAJA lanserar en ny generation lådor "Tidsbesparande" med snabbotten och självhäftande förslutning. Försträckt sträckfilm vinner en förpacknings-Oscar. Filmen tillverkas med mindre material och appliceras utan ansträngning.

2000
 
 
Alltid fler innovationer!
RAJAPACK Spanien

Det nya företaget erbjuder ett sortiment av 1000 produkter som presenteras i sin katalog och på sin webbplats. Produkterna levereras över hela Spanien från sitt distributionscenter i Barcelona.

2003
 
 
RAJAPACK Spanien
RAJAPACK Österrike

Sedan starten har företaget erbjudit mer än 2 500 produkter produkter i lager

2004
 
 
RAJAPACK Österrike
RAJA firar 50 år!

Företagets grundare och hennes dotter: 2 generationer firar företagets jubileum tillsammans.

2004
 
 
RAJAPACK firar 50 år!
Skapandet av RAJA-Danièle Marcovici-stiftelsen.

Danièle Kapel-Marcovici bekräftar företagets samhällsvärden genom att skapa den första franska stiftelsen dedikerad till försvaret av kvinnors och flickors rättigheter. Stiftelsen stöder organisationer som verkar för kvinnor, både i Frankrike och runt om i världen. Sedan 2006 har över 750 projekt stöttats i 57 länder med en budget på över 17 miljoner euro.. "Jag har alltid ansett att företagets roll inte endast är ekonomisk, utan även social och samhällelig. Av denna anledning, och tack vare RAJAs ekonomiska framgång, har jag beslutat att skapa Stiftelsen RAJA-Danièle Marcovici." Danièle Kapel-Marcovici

2006
 
 
Skapandet av RAJA-Danièle Marcovici-stiftelsen.
RAJAPACK Italien

Företaget installerar sig med sitt distributionscenter och sina kontor i Castel San Giovanni, söder om Milano. Det erbjuds över 1 400 produkter som finns tillgängliga i lager.

2006
 
 
RAJAPACK Italien
RAJAPACK Tjeckien

RAJAPACK börjar erövra marknaderna i Centraleuropa och etablerar sitt team i Prag. Företaget lanserar sin katalog och sin webbplats för att presentera sitt sortiment.

2007
 
 
RAJAPACK Tjeckien
Förvärv av L'EQUIPIER

Specialist inom katalog- och internetdistribution av hygien- och rengöringsprodukter, är detta lilla franska företag en första diversifiering.

2007
 
 
Förvärv av L'EQUIPIER
RAJAPACK Schweiz

Det nya företaget etablerar sig i Basel och erbjuder sina kunder ett sortiment på 3 800 produkter via sin katalog och webbplats.

2008
 
 
RAJAPACK Schweiz

RAJAPACK har 1 350 anställda och en omsättning på över 400 miljoner euro i Europa. Företaget erbjuder över 9 000 professionella lösningar.

2010-2020-talet... RAJA-koncernen diversifierar sig

Starka samhälls- och miljöåtaganden

Förvärv av WELCOME OFFICE

Ny diversifiering med denna franska specialist inom online-försäljning av kontorsmaterial och möbler.

2010
 
 
Förvärv av WELCOME OFFICE
Förvärv av Crosstrade

Förvärvet av det lilla företaget inom försäljning av förpackningar, är möjligheten att starta vår verksamhet på den polska marknaden med 2 500 produkter.

2010
 
 
Förvärv av Crosstrade
Förvärv av Postemballasje

RAJAPACK lanserar sig på den skandinaviska marknaden genom förvärv av en förpackningsdistributör belägen i Oslo och med ett utbud av 2 000 produkter.

2010
 
 
Förvärv av Postemballasje
RAJAPACK Danmark

Företaget lanserar sin katalog och webbplats för att presentera sitt sortiment.

2010
 
 
RAJAPACK Danmark
Förvärv av CENPAC

Som en betydande aktör inom förpackningsdistribution i Frankrike är Cenpac specialist på industriella förpackningar för logistik och förpackningar för livsmedel inom handel och detaljhandel. Företaget har ett nätverk av regionala kontor och erfarna försäljningsrepresentanter. Nyligen etablerades ett stort distributionscenter i Parisområdet vilket sysselsätter 400 personer.

2010
 
 
Förvärv av CENPAC
RAJAPACK Sverige

RAJAPACK stärker sin närvaro i Skandinavien med ett sortiment på 2 000 produkter som presenteras i katalog och på webplats. Sedan 2020 betjänar ett distributionscenter på 9 000 m2 , kunder i de tre skandinaviska länderna.

2012
 
 
RAJAPACK Sverige
Lansering av handlingsprogrammet Kvinnor och Miljö

Etablerat efter COP21 av Stiftelsen RAJA-Danièle Marcovici, syftar detta program till att stödja samhällsprojekt drivna av kvinnor, för en hållbar miljöövergång.

2015
 
 
Lansering av handlingsprogrammet Kvinnor och Miljö
Förvärv av Morplan

RAJA-gruppen fortsätter sin diversifiering genom förvärvet av Morplan, ett distansföretag som levererar förnödenheter och utrustning för butiker. Morplan driver också fyra butiker i Storbritannien.

2015
 
 
Förvärv av Morplan
Bildandet av RAJAPACK Slovakien

RAJAPACK stärker sin position i Centraleuropa.

2016
 
 
Bildandet av RAJAPACK Slovakien
Bildandet av RAJAPACK Portugal

RAJAPACK stärker vidare sin position på Iberiska halvön.

2016
 
 
Bildandet av RAJAPACK Portugal
Förvärv av UDOBÄR

Närvarande i Tyskland, Schweiz och Österrike, är UDOBÄR ett företag specialiserat på distribution av produkter för allt inom lager och förvaring, rengöring och kontorsutrustning. De erbjuder 100 000 produkter online.

2017
 
 
Förvärv av UDOBÄR
En strategisk diversifiering

RAJA-koncernen genomför en strategisk diversifiering på marknaden för distribution av kontorsmaterial och möbler genom förvärvet av 10 nya företag i Europa. Gruppen blir ledande inom distansförsäljning på denna marknad! "Dessa förvärv är möjligheter som passar perfekt in i vår strategi att vara en global partner för företag, för alla deras behov, av förpackningslösningar, kontorsmaterial och industriell utrustning över hela Europa." Danièle Kapel-Marcovici

2019
 
 
En strategisk diversifiering
Förvärv av Bernard

Marknadsledande inom distribution av hygien- och rengöringsprodukter i Frankrike och Belgien och erbjuder ett urval av 16 000 produkter att välja mellan.

2019
 
 
Förvärv av Bernard
Förvärv av JPG

Som specialist inom distansförsäljning av kontorsmaterial och möbler i 45 år, erbjuder JPG sina kunder ett urval av 40 000 produkter levererade från sitt distributionscenter på 25 000 m2 norr om Paris. Företaget har 400 medarbetare.

2019
 
 
Förvärv av JPG
Förvärv av Mondoffice

Ledande inom distansförsäljning av kontorsmaterial och möbler i Italien. Företaget grundades 1984 i Biella, nära Milano. De erbjuder sina kunder 40 000 produkter som levereras från deras distributionscenter på 16 000 m2 . Mondoffice har över 300 medarbetare

2019
 
 
Förvärv av Mondoffice
Förvärv av Kalamazoo

Specialist inom distansförsäljning av kontorsmöbler och förnödenheter erbjuder det spanska företaget en produktlinje med 25 000 referenser. Allt levereras till deras kunder från deras distributionscenter på 12 000 m2 i Bilbao.

2019
 
 
Förvärv av Kalamazoo
RAJAPACK åtar sig

Som en referensaktör inom sin bransch och medmedvetenhet om sitt samhälls- och miljöansvar formulerar RAJA sina CSR-åtaganden i sin första deklaration om extrafinansiell prestation. RAJA fortsätter sitt mycket ambitiösa arbete med ansvarsfulla inköp: • genom att prioritera köp från lokala leverantörer: 86% av produkterna tillverkas i Europa • genom att främja försäljningen av innovativa och mer miljövänliga förpackningar • genom att ge kunder råd om bästa praxis inom förpackning

2020
 
 
RAJAPACK åtar sig
Förvärv av Viking

Viking, ett amerikanskt företag, etablerade sig i Europa 1990 och revolutionerade distributionen av kontorsmaterial genom kataloger med sin banbrytande expertis. 7 nya Viking-företag integreras i RAJA-gruppen: Viking Storbritannien, Viking Irland, Viking Tyskland, Viking Schweiz, Viking Österrike, Viking Nederländerna och Viking Belgien. Varje företag erbjuder på sin webbplats och i sin katalog ett sortiment av 40 000 produkter som levereras från 2 toppmoderna distributionscentraler i Tyskland och Storbritannien. RAJA-gruppen välkomnar 1 500 nya medarbetare

2021
 
 
Förvärv av Viking
Bildandet av RAJAPACK Ungern

Det nya företaget startar upp i Budapest och erbjuder 3000 produkter tillgängliga på lager.

2021
 
 
Bildandet av RAJAPACK Ungern

Historien fortsätter med dig…