Tack för ditt förtroende!
Fira vårt 70 års jubileum tillsammans, hitta alla erbjudanden och nyheter.
Fler än 250 bästsäljare till bästa pris!
RAJA är engagerad i att skydda din budget året runt och erbjuder dig bästsäljare till bästa pris från ett urval av produkter som finns i lager.
Med RAJA kan du dra nytta av produkter till bästa pris som finns på lagret året runt och levereras inom 24/48 timmar i hela Sverige. Spara med våra bästa priser!
SE PRODUKTERNAVåra Jubileumserbjudanden till dig
Nya produkter
I takt med att dina behov förändras, förändras också våra produkter! Vi erbjuder nya produkter året runt.
UPPTÄCK NYHETERNAHört från våra kunder…
« Jag väljer RAJA för att jag får en tydlig och konkret kommunikation. Men även snabba och pålitliga leveranser »
— Fredrik Viklund
CEO på LABS NUTRITION
Upptäck RAJA-koncernens historia
50-talet… Entreprenörsandan
Den 10 juli 1954 skapar Rachel Marcovici, tillsammans med Janine Rocher, ett företag för distribution av återanvända kartonger. Förnamnen på de två grundarna, Rachel och Janine, kombineras för att bilda namnet RAJA. Janine lämnar dock företaget året efter. Deras kunder är små företag i Paris som letar efter billiga kartonger som är tillgängliga i små mängder. Det unga företaget är lokaliserat på nummer 9 rue de Monte-Cristo i Paris 20:e arrondissement i en lokal på 250 m² fördelat på två våningar. Madame Marco letar upp och köper begagnade kartonger i bra skick från handlare som inte längre behöver dem och från de återvinnare som finns av använda kartonger. ”Min mamma var en modern och djärv kvinna, att på den tiden skapa sitt eget företag, var en verklig utopi! Hon visste, att själv ha möjlighet att försörja sig, var nyckeln till en kvinnas självständighet.” Danièle Kapel-Marcovici
Maurice Marcovici, Rachels make, ansluter sig till RAJA. Han ansvarar för ledning och administration. "Min far lämnade aldrig kontoret och min mor lämnade aldrig fältet." Danièle Kapel-Marcovici
Tack vare sitt koncept och den energiska ledningen blir RAJA snabbt en framgång i Paris-regionen. Utbudet av återanvända kartonger kompletteras snart med kraftpapper, wellpapp, gummerad tejp och nytillverkade kartonger.
På slutet av 50-talet har Cartons RAJA 10 anställda och omsättningen når en miljon francs. (150 000 euro)
60-talet… Produktinnovation och tillväxt
Danièle Marcovici ansluter sig till Cartons RAJA. Danièle, dotter till grundaren Rachel är bara 16 år när hon börjar på Carton RAJA . Genom kontakt med kunderna lär hon sig grunderna i handel: förtroenderelationer, lyssna på kundens behov, kvalitet på service och produkter. "I nästan 10 år besökte jag företag runt om i Paris för att ge råd och erbjuda dem förpackningar som bäst passade deras verksamhet. Det var en utmärkt skola!" Danièle Kapel-Marcovici
Alltid på jakt efter nyheter får Madame Marco ensamrätt för Frankrike av den vadderade påsen Jiffy, tillverkad i Tyskland. Hon lanserar sina första utskick, en mycket innovativ försäljningsmetod på den tiden, för att göra sina produkter kända över hela Frankrike. Lansering sker av en serie "postlådor" med namnet RAJAPOST och en serie bokomslag kallad RAJABOOK . De är de första i en mycket lång serie produkter under varumärket RAJA
Företaget har vuxit och behöver mer utrymme. Cartons RAJA flyttar till rue Rampal i stadsdelen Belleville. Detta kommer att bli RAJAs huvudkontor i nästan 30 år. RAJA hade då 30 anställda.
70-talet... Förpackningar: en blomstrande marknad!
Utvecklingen av plastmaterial revolutionerar förpackningsvärlden. Företaget utvidgar sitt produktutbud med packtejp, bubbelplast, flo-pak och annat, för att möta sina kunders behov.
En exklusiv lansering sker av det första självhäftande packsedelskuveret RAJALIST
Försäljningsteamet deltar i ett antal fackmässor för att marknadsföra sina produkter.
Danièle Kapel-Marcovici lanserar den första katalogen för att stödja försäljningsarbetet ute på fältet. Katalogen, i svartvitt, består av 24 sidor, 365 produkter och distribueras i 10 000 exemplar. Företaget antar också en ny grafisk identitet som moderniserar företagets image
Maurice Marco förvärvar en tomt i det nya industriområdet Gonesse i regionen Paris och låter bygga ett lager på 2 000 m2, invigt år 1978. Efter en brand 1982 som förstör en del av byggnaden, utökas lagret flera gånger för att slutligen nå 15 000 m2. Lagret säkerställer tillgänglighet av alla produkter i lager!
1978 vann RAJA´s skumfoliekuvert RAJAMOUSSE en "förpacknings-Oscar"!
80-talet… Postorderförsäljning, en tillväxtaccelerator!
Företaget genererar då en omsättning på 54 miljoner francs (8 miljoner euro) och har 50 anställda. Hon erkänns tidigt som en dynamisk och innovativ ledare genom sin fokus på kvaliteten på produkterna och snabbheten i företagets tjänster. Den nya VD:n driver en ny försäljningsstrategi genom att lansera försäljning via katalog och har målet att erövra den nationella marknaden. “Mitt mål var att erövra nya kunder samtidigt som jag behöll företagets grundläggande principer: kvalitet på produkter, tillgänglighet på lager och exceptionell service.” Danièle Kapel-Marcovici
Teman för kataloger: “Prisrevolutionen” “Friheten att välja” “Alla förpackningar på 48 timmar… Uppdraget utfört!”
Denna gång för DISTRIBUL - en innovativ dispenserförpackning med bubbelplast
Den unga ledaren strukturerar upp företagets organisation och inför en ny företagskultur. Distributionscentret i Gonesse utökas successivt för att kunna bredda utbudet av produkter tillgängliga på lager. Beställningar levereras på 24 timmar i Parisregionen och inom 48 timmar i provinserna, en pionjär på marknaden! RAJA etablerar sig i slutet av 1980-talet som den franska marknadens ledande distributör av förpackningar
Katalogen erbjuder 1 000 referenser och omsättningen uppgår till 100 miljoner francs. (15 miljoner euro)
90-talet… Erövrar Europa
RAJA etablerar sig mycket snabbt på de viktigaste europeiska marknaderna.
Sedan företagets grundande har många olika förpackningar lagts till kartongerna. Katalogen erbjuder nu 1 500 produkter i lager. Städ- och hygienartiklar samt mindre utrustning för lager och förvaring kompletterar sortimentet. Namnbytet åtföljs av en ny grafisk identitet som uttrycker företagets ledarskap och dynamik.
Efter inrättandet av företagskommitén i 1982 undertecknades nu det första avtalet om vinstdelning som syftade till att göra de anställda delaktiga i företagets goda resultat och uppmuntra till kollektiva prestationer.
RAJA lanserar exklusivt i Frankrike ett innovativt pappersförpackningssystem, Padpak, som belönas med en Oscar inom förpackningsbranschen.
1994 firar RAJA 40 år av utveckling i Frankrike och utformar sin europeiska strategi.
Det lilla förpackningsföretaget som har en omsättning på 20 miljoner franc och sysselsätter 15 personer, kommer att omvandlas till ett katalogförsäljningsföretag baserat på modellen från RAJA France. År 1999 byggs ett nytt distributionscenter i Tongres, nära den nederländska gränsen. Idag är RAJA Belgien ledande på sin marknad och levererar till kunder i 7 länder från sitt 68 000 m2 stora förpackningsdistributionscenter, det största i Europa!
År 1995 beslutar Danièle Kapel-Marcovici att förvärva en ny plats i Paris Nord 2, Business Park, nära Roissy. Kontorsbyggnaden renoveras och lagret utökas med 20 000 m2 för att samla alla team från det parisiska huvudkontoret och logistiken från Gonesse. Den nya distributionscentralen på 43 000 m2 möjliggör leveranser över hela Frankrike, utvidgar utbudet och dubblar antalet tillgängliga produktreferenser i lager. Sedan dess har Paris Nord 2-platsen blivit det europeiska huvudkontoret för RAJA Group.
Efter sina första framgångar i Belgien etablerar sig Binpac snabbt i Nederländerna med ett säljteam i Breda och skapar sin första katalog i valutan floriner.
RAJA korsar Engelska kanalen genom förvärvet av en förpackningsdistributör som erbjuder 1 500 produkter tillgängliga från lager och betjänar 10 000 kunder. Idag levererar RAJA UK sina 5 000 produkter från sitt 20 000 m2 distributionscenter i Milton Keynes
I 2003 blir RAJA certifierat enligt ISO 9001, följt av ISO 14001 i 2011.
För att betjäna den största europeiska marknaden lanserar RAJA sin verksamhet nära Stuttgart, öppnar ett kundrelationcenter och lanserar sin katalog med ett utbud av 1 200 produkter. Året därpå skapar RAJA Tyskland, liksom de andra företagen i gruppen, sin webbplats.
På 10 år har företaget ökat sin omsättning 5 gånger. Det har nu 220 medarbetare.
2000-talet… Från katalogförsäljning till e-handel
Den europeiska tillväxten accelerar med nya filialer i Frankrike och förvärv av specialiserade distributörer.
Med ett sortiment på 6 000 produkter är RAJA en pionjär inom digital marknadsföring av B2B-distribution och det första företaget som säljer förpackningar online! "Vi var redan specialister på försäljning via katalog, telefon och på fältet. Genom att lägga till webbkanalen har vi blivit en fullfjädrad multikanaldistributör. Ett nytt praktiskt och snabbt sätt för våra kunder att upptäcka utbudet och lägga sina beställningar." Danièle Kapel-Marcovici
RAJA lanserar en ny generation lådor "Tidsbesparande" med snabbotten och självhäftande förslutning. Försträckt sträckfilm vinner en förpacknings-Oscar. Filmen tillverkas med mindre material och appliceras utan ansträngning.
Det nya företaget erbjuder ett sortiment av 1000 produkter som presenteras i sin katalog och på sin webbplats. Produkterna levereras över hela Spanien från sitt distributionscenter i Barcelona.
Sedan starten har företaget erbjudit mer än 2 500 produkter produkter i lager
Företagets grundare och hennes dotter: 2 generationer firar företagets jubileum tillsammans.
Danièle Kapel-Marcovici bekräftar företagets samhällsvärden genom att skapa den första franska stiftelsen dedikerad till försvaret av kvinnors och flickors rättigheter. Stiftelsen stöder organisationer som verkar för kvinnor, både i Frankrike och runt om i världen. Sedan 2006 har över 750 projekt stöttats i 57 länder med en budget på över 17 miljoner euro.. "Jag har alltid ansett att företagets roll inte endast är ekonomisk, utan även social och samhällelig. Av denna anledning, och tack vare RAJAs ekonomiska framgång, har jag beslutat att skapa Stiftelsen RAJA-Danièle Marcovici." Danièle Kapel-Marcovici
Företaget installerar sig med sitt distributionscenter och sina kontor i Castel San Giovanni, söder om Milano. Det erbjuds över 1 400 produkter som finns tillgängliga i lager.
RAJA börjar erövra marknaderna i Centraleuropa och etablerar sitt team i Prag. Företaget lanserar sin katalog och sin webbplats för att presentera sitt sortiment.
Specialist inom katalog- och internetdistribution av hygien- och rengöringsprodukter, är detta lilla franska företag en första diversifiering.
Det nya företaget etablerar sig i Basel och erbjuder sina kunder ett sortiment på 3 800 produkter via sin katalog och webbplats.
RAJA har 1 350 anställda och en omsättning på över 400 miljoner euro i Europa. Företaget erbjuder över 9 000 professionella lösningar.
2010-2020-talet... RAJA-koncernen diversifierar sig
Starka samhälls- och miljöåtaganden
Ny diversifiering med denna franska specialist inom online-försäljning av kontorsmaterial och möbler.
Förvärvet av det lilla företaget inom försäljning av förpackningar, är möjligheten att starta vår verksamhet på den polska marknaden med 2 500 produkter.
RAJA lanserar sig på den skandinaviska marknaden genom förvärv av en förpackningsdistributör belägen i Oslo och med ett utbud av 2 000 produkter.
Företaget lanserar sin katalog och webbplats för att presentera sitt sortiment.
Som en betydande aktör inom förpackningsdistribution i Frankrike är Cenpac specialist på industriella förpackningar för logistik och förpackningar för livsmedel inom handel och detaljhandel. Företaget har ett nätverk av regionala kontor och erfarna försäljningsrepresentanter. Nyligen etablerades ett stort distributionscenter i Parisområdet vilket sysselsätter 400 personer.
RAJA stärker sin närvaro i Skandinavien med ett sortiment på 2 000 produkter som presenteras i katalog och på webplats. Sedan 2020 betjänar ett distributionscenter på 9 000 m2 , kunder i de tre skandinaviska länderna.
Etablerat efter COP21 av Stiftelsen RAJA-Danièle Marcovici, syftar detta program till att stödja samhällsprojekt drivna av kvinnor, för en hållbar miljöövergång.
RAJA-gruppen fortsätter sin diversifiering genom förvärvet av Morplan, ett distansföretag som levererar förnödenheter och utrustning för butiker. Morplan driver också fyra butiker i Storbritannien.
RAJA stärker sin position i Centraleuropa.
RAJA stärker vidare sin position på Iberiska halvön.
Närvarande i Tyskland, Schweiz och Österrike, är UDOBÄR ett företag specialiserat på distribution av produkter för allt inom lager och förvaring, rengöring och kontorsutrustning. De erbjuder 100 000 produkter online.
RAJA-koncernen genomför en strategisk diversifiering på marknaden för distribution av kontorsmaterial och möbler genom förvärvet av 10 nya företag i Europa. Gruppen blir ledande inom distansförsäljning på denna marknad! "Dessa förvärv är möjligheter som passar perfekt in i vår strategi att vara en global partner för företag, för alla deras behov, av förpackningslösningar, kontorsmaterial och industriell utrustning över hela Europa." Danièle Kapel-Marcovici
Marknadsledande inom distribution av hygien- och rengöringsprodukter i Frankrike och Belgien och erbjuder ett urval av 16 000 produkter att välja mellan.
Som specialist inom distansförsäljning av kontorsmaterial och möbler i 45 år, erbjuder JPG sina kunder ett urval av 40 000 produkter levererade från sitt distributionscenter på 25 000 m2 norr om Paris. Företaget har 400 medarbetare.
Ledande inom distansförsäljning av kontorsmaterial och möbler i Italien. Företaget grundades 1984 i Biella, nära Milano. De erbjuder sina kunder 40 000 produkter som levereras från deras distributionscenter på 16 000 m2 . Mondoffice har över 300 medarbetare
Specialist inom distansförsäljning av kontorsmöbler och förnödenheter erbjuder det spanska företaget en produktlinje med 25 000 referenser. Allt levereras till deras kunder från deras distributionscenter på 12 000 m2 i Bilbao.
Som en referensaktör inom sin bransch och medmedvetenhet om sitt samhälls- och miljöansvar formulerar RAJA sina CSR-åtaganden i sin första deklaration om extrafinansiell prestation. RAJA fortsätter sitt mycket ambitiösa arbete med ansvarsfulla inköp: • genom att prioritera köp från lokala leverantörer: 86% av produkterna tillverkas i Europa • genom att främja försäljningen av innovativa och mer miljövänliga förpackningar • genom att ge kunder råd om bästa praxis inom förpackning
Viking, ett amerikanskt företag, etablerade sig i Europa 1990 och revolutionerade distributionen av kontorsmaterial genom kataloger med sin banbrytande expertis. 7 nya Viking-företag integreras i RAJA-gruppen: Viking Storbritannien, Viking Irland, Viking Tyskland, Viking Schweiz, Viking Österrike, Viking Nederländerna och Viking Belgien. Varje företag erbjuder på sin webbplats och i sin katalog ett sortiment av 40 000 produkter som levereras från 2 toppmoderna distributionscentraler i Tyskland och Storbritannien. RAJA-gruppen välkomnar 1 500 nya medarbetare
Det nya företaget startar upp i Budapest och erbjuder 3000 produkter tillgängliga på lager.
Historien fortsätter med dig…